perjantai 6. huhtikuuta 2018
NURMIJÄRVELLÄ VARAA LISÄTÄ HYVINVOINTIA
Nurmijärven kunnan tilinpäätös vuodelta 2017 osoittaa 5,4 miljoonan euron ylijäämää. Tuloja on ollut selvästi enemmän kuin menoja. Edellisenä vuonna kunnan "voitto" oli vielä isompi, 6 miljoonaa euroa. Vuosikate kattaa poistot, joten investointirahoitus on riittävä.
Kunnan tehtävä ei ole tuottaa voittoa vaan palveluja. Tärkeimpinä tavoitteina tulee olla asukkaiden hyvinvoinnin edistäminen, vakaa talous ja kestävä kehitys. Lukujen valossa kuntalaisten hyvinvoinnin lisääminen on jäänyt säästöjen jalkoihin, eikä talouskaan ole ollut kovin vakaata.
Talouden suunnittelun ja toteuman välillä on vallinnut liian iso poikkeama. Parempaa pitäisi pystyä. Kunnassa tulee ottaa käyttöön tiedolla johtaminen ja muutoksiin on pystyttävä reagoimaan paremmin.
Kunta on säästänyt palveluista. Toimialat ovat alittaneet talousarvionsa, mikä kertoo siitä, että rahaa palveluihin on käytetty vähemmän kuin on tarkoitettu. Kuntalaisten palveluista on tingitty ja henkilöstö on saanut venyä.
Toinen merkittävä tekijä on, että kuntalaiset ovat rahoittaneet palveluja verojen lisäksi entistä enemmän asiakasmaksuilla. Nurmijärvi onkin tunnettu siitä, että se kantaa kuntalaisilta korkeimmat mahdolliset asiakas-ja palvelumaksut.
Olisiko Nurmijärvellä säästetyille miljoonille käyttöä. Varmasti olisi. Lisää käsiä vanhustenhuoltoon, lyhyempiä jonoja terveyskeskukseen, pienempiä ryhmäkokoja kouluun ja päivähoitoon, alhaisempia asiakasmaksuja, viihtyisämpää ympäristöä, parempaa joukkoliikennettä ja monta muuta tärkeää kohdetta.
Ensi vuoden talousarvion valmistelu on käynnistymässä. Tällä kertaa talouden ja toiminnan suunnittelun keskiöön meidän tulee ottaa eurojen ohella vahvemmin ihmisten hyvinvointi. Se olisi uuden strategian mukainen tervetullut positiivinen ilmiö Nurmijärvellä.
keskiviikko 3. toukokuuta 2017
LUOTTAMUSPAIKAT VAALITULOKSEN MUKAAN
Kuntavaalien tulos on selvillä ja luottamuspaikkaneuvottelut ovat käynnistyneet. Puolueiden välisissä neuvotteluissa kunnalliset ja ylikunnalliset luottamuspaikat on tarkoitus jakaa vaaleissa mukana olleiden puolueiden kesken. Tällaisia neuvoteltavia luottamuspaikkoja ovat mm. kunnanhallitus ja lautakunnat. Nurmijärvellä Kokoomus saa suurimpana puolueena oikeuden vetää neuvotteluja ja on paljon vartijana siinä, miten neuvotteluissa onnistutaan.
Vaalituloksen mukaan Nurmijärvellä vaalien voittajia olivat vihreät, vasemmistopuolueet ja kristillisdemokraatit. Nämä puolueet onnistuivat kasvattamaan kannatustaan. Häviäjiä olivat porvaripuolueet Kokoomus, Keskusta ja Perussuomalaiset, jotka menettivät kannatustaan. Lisäksi Ruotsalainen Kansanpuolue menetti ainoan paikkansa valtuustossa.
Kaikki puolueet haluavat lähteä siitä, että vaalitulosta kunnioitetaan ja toimielinten luottamuspaikat jaetaan vaalituloksen mukaan. Jos näin edetään, on helppo laskea kunkin puolueen osuus luottamuspaikoista eri toimielimissä. Kun jakoperusteena käytetään puolueiden saamien valtuutettujen määrää suhteessa koko valtuuston jäsenmäärään, saadaan prosenttiosuus, jonka mukaan jokaisella puolueella on oikeus toimielinkohtaisesti jaettaviin paikkoihin.
Luottamuspaikkaneuvotteluissa kyse on hyvin pitkälle matematiikasta. Puolueet haluavat myös tiukasti pitää kiinni heille vaalituloksen mukaan kuuluvasta suhteellisesta osuudesta, mikä on heidän oikeus. Kokonaiset paikat on helppo osoittaa puolueille. Laskennassa puolueille tulee kuitenkin myös ns. puolikkaita paikkoja. Näiden osalta oikeudenmukainen ratkaisu on jakaa ne puolueille siten, että toinen puolue on edustettuna puolet toimikaudesta ja toinen toisen puolen. Jos toimikauden jakaminen ei tule kyseeseen, voidaan tasausta tehdä useamman toimielimen kesken.
Nurmijärvellä suurin puolue Kokoomus tekee muille esityksen vaalituloksen mukaisesta paikkajaosta. Jos esitys vastaa vaalitulosta, on muiden puolueiden se helppo hyväksyä. Jos suurin puolue lähtee hamuamaan paikkoja pienten kustannuksella, on pienten suojaksi säädetty mahdollisuus päästä oikeuksiinsa vaalin kautta. Valtuuston järjestäytymiskokouksessa on puolueilla viime kädessä mahdollisuus toteuttaa kuntavaalien tuloksen mukainen luottamustoimielinten paikkajako suhteellisella vaalilla. Suhteelliseen vaaliin meneminen kertoo kuitenkin yleensä puolueiden välisten neuvottelujen epäonnistumisesta, eikä sellaista lähtökohtaa uuden valtuuston työlle Nurmijärvellä toivoisi.
Harri Lepolahti
Kunnanvaltuutettu SDP
Vaalituloksen mukaan Nurmijärvellä vaalien voittajia olivat vihreät, vasemmistopuolueet ja kristillisdemokraatit. Nämä puolueet onnistuivat kasvattamaan kannatustaan. Häviäjiä olivat porvaripuolueet Kokoomus, Keskusta ja Perussuomalaiset, jotka menettivät kannatustaan. Lisäksi Ruotsalainen Kansanpuolue menetti ainoan paikkansa valtuustossa.
Kaikki puolueet haluavat lähteä siitä, että vaalitulosta kunnioitetaan ja toimielinten luottamuspaikat jaetaan vaalituloksen mukaan. Jos näin edetään, on helppo laskea kunkin puolueen osuus luottamuspaikoista eri toimielimissä. Kun jakoperusteena käytetään puolueiden saamien valtuutettujen määrää suhteessa koko valtuuston jäsenmäärään, saadaan prosenttiosuus, jonka mukaan jokaisella puolueella on oikeus toimielinkohtaisesti jaettaviin paikkoihin.
Luottamuspaikkaneuvotteluissa kyse on hyvin pitkälle matematiikasta. Puolueet haluavat myös tiukasti pitää kiinni heille vaalituloksen mukaan kuuluvasta suhteellisesta osuudesta, mikä on heidän oikeus. Kokonaiset paikat on helppo osoittaa puolueille. Laskennassa puolueille tulee kuitenkin myös ns. puolikkaita paikkoja. Näiden osalta oikeudenmukainen ratkaisu on jakaa ne puolueille siten, että toinen puolue on edustettuna puolet toimikaudesta ja toinen toisen puolen. Jos toimikauden jakaminen ei tule kyseeseen, voidaan tasausta tehdä useamman toimielimen kesken.
Nurmijärvellä suurin puolue Kokoomus tekee muille esityksen vaalituloksen mukaisesta paikkajaosta. Jos esitys vastaa vaalitulosta, on muiden puolueiden se helppo hyväksyä. Jos suurin puolue lähtee hamuamaan paikkoja pienten kustannuksella, on pienten suojaksi säädetty mahdollisuus päästä oikeuksiinsa vaalin kautta. Valtuuston järjestäytymiskokouksessa on puolueilla viime kädessä mahdollisuus toteuttaa kuntavaalien tuloksen mukainen luottamustoimielinten paikkajako suhteellisella vaalilla. Suhteelliseen vaaliin meneminen kertoo kuitenkin yleensä puolueiden välisten neuvottelujen epäonnistumisesta, eikä sellaista lähtökohtaa uuden valtuuston työlle Nurmijärvellä toivoisi.
Harri Lepolahti
Kunnanvaltuutettu SDP
lauantai 11. helmikuuta 2017
Lasten ja nuorten liikuntapaikat maksuttomiksi
Vuonna 2016 julkaistun "Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa" -tutkimuksen mukaan vain viidesosa lapsista ja nuorista liikkuu liikuntasuositusten mukaisesti. Vähäinen liikkuminen aiheuttaa vakavan uhan kansanterveydelle ja kansantaloudelle. Liikkumatto-muuden aiheuttama hintalappu valtiolle ja kunnille on jo nyt noin 3-4 miljardin euron luokkaa vuosittain.
Liikunnan kalleus ja saavutettavuus on tutkimuksen mukaan koettu merkittäviksi liikkumista rajoittaviksi tekijöiksi. Kunnat voivat vaikuttaa liikuntapaikkojen hinnoittelulla ratkaisevasti lasten ja nuorten mahdollisuuksiin harrastaa liikuntaa.
Lapsilla ja nuorilla pitäisi olla mahdollisuus maksuttomaan liikkumiseen. Etelä-Suomen liikuntaneuvoston tuoreen kannanoton mukaan ohjatuilta lasten ja nuorten liikuntaryhmiltä tulisi periä kunnan omistamien liikuntapaikkojen käytöstä mahdollisimman alhainen käyttömaksu.
Satsaus liikuntaan ja muihin sairauksia ennalta ehkäisevään toimintaan aiheuttaa tulevaisuudessa satsausta isomman säästön. Investointi liikuntaan säästää tulevaisuuden terveydenhoitokustannuksia.
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä on esittänyt yhdessä vasemmistoliiton valtuustoryhmän kanssa että Nurmijärven kunta tarkistaa kunnan omistamien liikuntapaikkojen maksuja alle 18-vuotiaiden osalta ja tavoitteeksi otetaan, että kunnan omistamat liikuntapaikat ovat tulevaisuudessa maksuttomia alle 18-vuotiaille.
maanantai 25. toukokuuta 2015
Valtuuston kyselytunti 25.5.2015

käsitellään ajankohtaisia aiheita ja valtuutetut voivat esittää kysymyksiä johtaville viranhaltijoille.
Tässä on esitelty 25.5.2015 pidetyn kyselytunnin aiheet.
1. Nurmijärven maahanmuuttokoordinaattori Saara Marjasvaara kertoi pakolaisten vastaanotosta.
- Tilannekatsaus:
- Nurmijärvellä kyse kiintiöpakolaisista. Tulevat valmiilla luvilla.
- Suomen pakolaiskiintiö 750 vuosittain ( nyt lisäkiintiö 300)
- Nurmijärvellä tällä hetkellä 1348 vieraskielistä (31.12.2014)
- Nurmijärven vieraskielisistä lähes puolet virolaisia
- Nurmijärvellä tulossa 25 pakolaista Kongon demokraattisesta tasavallasta
- tulevat pakolaisleiriltä, jossa ovat olleet jo vuosia.
- tulevat aikaisintaan elokuussa.
- tulevat asumaan Klaukkalaan
- lapsia ja nuoria 13
- alustavissa keskusteluissa lapsille valmistava luokka Mäntysalon kouluun
- puhuvat swahiliä äidinkielenään
- saavat samat palvelut kuin muutkin kuntalaiset
- kotoutumisaika on 4 vuotta
- jokaiselle tehdään kotoutumissuunnitelma
- palkataan pakolaisohjaaja
- yleinen kotoutumisen mittari on kielitaito ja arjessa selviytyminen.
- Klaukkalaan suunnitellaan asukasiltaa ennen pakolaisten tuloa.
- asunnot ovat vuokra-asuntoja NuVa:n kautta.
- kaikkia ei ole tarkoituksenmukaista sijoittaa samaan rappuun
2. Sosiaali- ja terveysjohtaja Erja Pentti kertoi aikuisväestön hyvinvointityöryhmän työstä
- Tavoitteet
- aikuisväestön lisääntynyt hyvinvointi
- terveysliikunnan edistäminen
- savuttomuuden edistäminen
- päihde- ja mielenterveysohjelman päivittäminen
- työpaikkamäärän kasvattaminen työttömyyden vähentämiseksi
- Ikäihmisten hyvinvoinnin edistäminen
- iäkkään väestön fyysisen, psyykkisen ja sosaalisen hyvinvoinnin tukeminen
- ikäihmisten kotona asumisen tukeminen
- Klaukkalan vanhustentalon rakentaminen 2015-2016
- syrjäytymisen ehkäisy
3. Sivistystoimen johtaja Tiina Hirvonen kertoi Lasten ja nuorten hyvinvoinnin ohjausryhmän työstä
- Tavoitteet:
- moniammatillisen yhteistyön kehittäminen
- varhaisen avoimen yhteistyön toiminnan kehittäminen
- myönteisten kasvatusmenetelmien kehittäminen kouluissa, päiväkodeissa ja kouluissa
- nuorille suunnattujen ennaltaehkäisevien mielenterveys- ja päihdepalvelujen kehittäminen
- kouluruokailun kehittäminen
- lasten ja nuorten liikunnan lisääminen
4. Liikenneinsinööri Pia Korteniemi kertoi liikenneturvallisuustyöryhmän työstä.
- turvallisen ja viihtyisän asuin- ja elinympäristön edistäminen
- turvallisen ja esteettömän liikkumisen edistäminen
- liikenteen sujuvuuden kehittäminen
- toimiva joukkoliikenne ja palvelutason parantaminen
- turvallisuussuunnitelman julkistaminen 11.5.2015
- tavoitteena kylien mukaan ottaminen kylä- ja asukasyhdistysten kautta
- tulos ennakoitua parempi
- alijäämä 1,98 milj.eur
- lisävelkaantuminen huomattavasti arvioitua vähäisempää
- toimintakate kasvoi lähes 3 %
- tulorahoitus (vero ja valtionosuudet) kasvoi 1,5 %
- taseessa on ylijäämää 54,7 milj.eur
- omavaraisuusaste 47,6 %
- selkeitä merkkejä talouskehityksen merkittävästä paranemisesta ei ole nähtävissä
lauantai 2. toukokuuta 2015
Vappupuhe Klaukkalassa 2015

Arvoisat kuulija !
Hyvä Vappujuhlan yleisö !
Mukava nähdä, että Klaukkalan vapputapahtuma kerää osanottajia. Olemme pyrkineet tekemään vapunpäivän tilaisuudesta Klaukkalassa perinteen ja koko perheen tapahtuman. Näyttää siltä, että tilausta tämän kaltaiselle tapahtumalle on.
Viime päivinä on ollut paljon puhetta eduskuntavaaleista. Nurmijärvihän pärjäsi vaaleissa erinomaisesti. Saimme kolme kansanedustajaa, mikä on hyvä tulos verrattuna moniin muihin suurempiinkin kuntiin. Esimerkiksi huomattavasti meitä isompi Vantaan kaupunki joutui tyytymään kolmeen kansanedustajaan.
Vaalien voittajia olivat Keskusta ja Vihreät, jotka molemmat onnistuivat kasvattamaan kannatustaan ja edustajamääräänsä. Mikään puolue ei kuitenkaan pystynyt saavuttamaan ylivertaista asemaa, vaan neljä suurinta puoluetta ovat kaikki alle viiden prosentin sisällä kannatuksessa. Yhteistyötä tarvitaan.
Sosialidemokraattien osalta tulos koko maassa oli pettymys. Tavoitteena oli saavuttaa toiseksi suurimman puolueen asema, mutta lopullisissa tuloksissa puolue jäi neljänneksi. Nurmijärvelläkin puolueen kannatus tuli muutaman prosenttiyksikön alaspäin hyvästä vaalityöstä ja kampanjoinnista huolimatta.
Demareiden osalta positiivista eduskuntavaaleissa oli nuorten menestys. Neljä uutta nuorta kansanedustajaa pääsi vaaleissa läpi. Uudeltamaalta Joona Räsänen Lohjalta.
Hallituksen muodostaa todennäköisesti kolme suurta puoluetta. Vähintään kolme, enintään kuusi, on hallituksenmuodostaja todennut. Demareiden hallitukseen menon osalta on mielipiteitä esitetty puolesta ja vastaan. Moni demari katsoo, että parempi olisi jäädä vaikuttamaan oppositiosta käsin. Toiset taas katsovat, että demareita tarvitaan hallituksen työn onnistumiseksi ja yhteiskunnan heikompiosaisten turvaksi.
Hallitus vaihtuu, mutta asiat pysyvät samoina. Työlistan kärjessä täytyy olla Talous, työllisyys, ja rakenneuudistukset. Talous on saatava tasapainoon, vienti vetämään ja ihmisille töitä. Talouden elpyessä verotulot kasvavat ja velkaantuminen saadaan taitettua. Rakenteellisilla uudistuksilla on mahdollista tehostaa toimintoja ja varmistaa peruspalvelujen saatavuus myös tulevaisuudessa.
Hallitusta muodostava Keskusta on nostanut esiin yhteiskuntasopimuksen aikaansaamisen. Mitä se tarkoittaa, mitä pitää sisällään ja ketkä ovat sopija osapuolia on jäänyt tarkentamatta. SDP:llä on vahva asema palkansaaja liikkeessä ja puolue on aina ollut sopimisen kannalla, jolloin yhteiskuntasopimuksen kannalta puolueella olisi varmasti annettavaa hallituksessa. Hallituksessa SDP voisi myös paremmin vaikuttaa edessä olevien leikkausten ja sopeuttamistoimien oikeudenmukaiseen kohdentamiseen niin, että kaikkein heikoimmassa olevat työttömät, opiskelijat, eläkeläiset, pienpalkkaiset ja minimitoimeentulolla elävät eivät joudu leikkausten maksumiehiksi.
Hyvät Kuulijat !
Hyvä Elämä asuu Nurmijärvellä. Vai asuuko ?
Nurmijärvellä ainakin uskotaan tulevaisuuteen. Kuntastrategia on päivitetty. Kunta investoi voimakkaasti, taajamat kehittyvät ja kunnan väkiluku kasvaa. Kaikki tämä kertoo siitä, että kunta on elinvoimainen, kilpailukyinen, puoleensavetävä ja sanoisin jopa menestyvä kunta.
Kuntamme talous on tyydyttävässä kunnossa. Viime vuosi oli alijäämäinen, mutta tulos oli selvästi parempi kuin odotettiin. Vajaa kahden miljoona alijäämä johtui pääasiassa yleisestä heikosta taloustilanteesta ja valtionosuuksien heikennyksistä. Aikaisemmilta vuosilta on taseessa merkittävä ylijäämä.
Kuntatalouden alijäämäisyys ja taantuman jatkuminen merkitsevät kuitenkin myös Nurmijärvellä tiukkaa talouden suunnittelua tulevaisuudessa. Tulojen ja menojen tasapainottaminen on haaste. Samoin kuin kuntatalouden ennustaminen jopa yhden vuoden aikajänteellä, saati pidemmällä ajalla.
Nurmijärven kunnan lainamäärä on 2500 euroa asukasta kohden,mikä on pysynyt edelleen maan keskiarvon alapuolella. Huolestuttavaa on, että työttömyysaste on kunnassamme noussut parilla prosenttiyksiköllä 8,2 %:iin, mikä edellyttääkin meiltä päättäjiltä reagointia kehityksen katkaisemiseksi. On hyvä muistaa, että työttömyyden kustannuksista vastaavat entistä enemmän kunnat itse.
Kunnan henkilöstömäärä on vähentynyt 89 htv:llä asukasluvun kasvusta huolimatta, mikä kertoo toiminnan tehostamisesta. Positiivista on myös, että vuokra-asuntoja valmistui viime vuonna 73 ja tämän vuoden alussa 60 lisää.
Kunta on viime vuosina panostanut tulevaisuuteen myös merkittävillä investoinneilla. Jäähallin laajennus, monitoimitalon rakentaminen, uimahalli laajennus, Rajamäen terveysasema, salibandyhalli ja päiväkotien ja koulujen peruskorjaukset on toteutettu tai päätetty toteutettavaksi nyt kun rakentaminen on edullista ja samalla kunta on näyttänyt esimerkkiä muulle Suomelle tulevaisuuden uskon palauttamiseksi ja talouden elvyttämiseksi.
Palveluverkkoa on tarkasteltu palvelujen laadun ja saatavuuden parantamiseksi. Ikäihmisten palveluja on kehitetty Vanhuspalvelulain tavoitteiden mukaisesti. Kouluverkko on ollut arvioinnin kohteena ja lukioiden osalta tulee edelleen olemaan juuri perustetun lukiotyöryhmän johdosta.
Yhdestä asiasta olen erityisen ylpeä täällä Klaukkalassa. Olemme saaneet tänne koulujen läheisyyteen lapsille, nuorille ja vanhemmallekin väestölle vertaansa vailla olevat olosuhteet erilaiselle harrastustoiminnalle. On uusi jäähalli, jalkapallohalli, lämmitettävä tekonurmi, tennishalli, ja kohta tulossa myös salibandyhalli. Kulttuuriväkeäkään ei ole unohdettu vaan pitkän odotuksen jälkeen on valmistumassa asianmukaiset tilat tanssille, musiikille ja muulle kulttuurille monitoimitalon rakentamisen myötä. Uudet nuorisotilat sijoittuvat myös monitoimitaloon.
Mittavista investoinneista huolimatta Nurmijärven talouden haaste ei niinkään ole velkaantuminen vaan käyttötalouden kulujen kasvu. Taantumasta johtuva työttömyyden lisääntyminen ja tulojen vähentyminen ovat omalta osaltaan kasvattaneet menoja ja horjuttaneet talouden tasapainoa.
Henkilöstöä on vähennetty, mutta sitäkään ei enää voida jatkaa ilman palvelujen karsimista. Nurmijärven sosialidemokraattien linja on, että peruspalvelut turvataan myös tulevaisuudessa ja henkilöstön hyvinvoinnista pidetään huolta. Jos ei haluta rahoitusta lisästä niin sitten karsitaan investoinneista ja ns. ei -lakisääteisistä palveluista.
Henkilöstöä on vähennetty, mutta sitäkään ei enää voida jatkaa ilman palvelujen karsimista. Nurmijärven sosialidemokraattien linja on, että peruspalvelut turvataan myös tulevaisuudessa ja henkilöstön hyvinvoinnista pidetään huolta. Jos ei haluta rahoitusta lisästä niin sitten karsitaan investoinneista ja ns. ei -lakisääteisistä palveluista.
Nurmijärvi on ollut mukana Keski-Uudenmaan kahdeksan kunnan kuntaliitoksen selvityshankkeessa luomassa Keski-Uudenmaan kaupunkia. Selvitystyön tulosten perusteella kunta on pitänyt kuitenkin parempana jatkaa itsenäisenä kuntana ja siten irtaantua kuntaliitos hankkeesta. Myöhemmin hankkeesta ovat irtaantunut myös kolme muuta kuntaa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallinen uudistus jäi edelliseltä eduskunnalta kesken. Se tulee joka tapauksessa jatkumaan kun uusia hallitus järjestäytyy ja ottaa asian työlistalleen. Keski-Uudenmaan kunnat ovat käyttäneet aikalisän hyödyksi ja käynnistäneet esiselvityksen Hyvinkään sairaanhoitoalueen kuuden kunnan kesken sote-palvelujen järjestämisestä tulevaisuudessa. Tarkoituksena on selvittää mikä vaihtoehto parhaalla tavalla takaa Keski-Uudenmaan ja Nurmijärven asukkaiden sote-palvelut.
Nurmijärven kunnalle samoin kuin kaikille muillekin Suomen kunnille sote-uudistuksella tulee olemaan merkittäviä vaikutuksia. Uudistuksen on arvioitu vievän Nurmijärven kunnan budjetista n. 55 % ja henkilöstöstä ⅓. Vaikutuksia tule olemaan kunnan talouteen, toiminnan organisointiin ja henkilöstöön. Tätä taustaa vasten kunnan vaikutusmahdollisuudet palvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen on ehdottomasti turvattava uudistuksessa. Samoin Nurmijärven kunnan on hyvissä ajoin valmistauduttava ja uudelleen arvioitava sekä organisoitava toimintaansa.
Isoja asioita ovat myös liikennejärjestelyjen parantaminen, joukkoliikenteen kehittäminen ja uusien alueiden kaavoitus, esimerkiksi Klaukkalan Viirinlaakson suunnitelmat. Keskustelu on käynyt vilkkaana eri foorumeilla ja se on hyvä asia. Valmistelijat ja päättäjät arvostavat kuntalaisten aktiivisuutta ja palautetta.
Hyvät Kuulijat !
Nurmijärven kuntastrategian tavoitteena on hyvä elämä ja viihtyisä asuinympäristö. Lisäksi tavoitteena on, että kuntaa johdetaan vastuullisesti ja tuetaan kuntalaisten omatoimisuutta ja aktiivisuutta.
Liikenteen ongelmat ja voimakkaan tulomuuton vaikutukset konkretisoituvat erityisesti täällä Klaukkalassa. Klaukkalan kyläkaupungin katukuva on kirjava. Julkisen liikenteen ja yksityisautoilun välillä vallitsee arvopohjainen vastakkainasettelu. Koko kunnan alueella paikallinen vanhakyläläisyys ja nuoremman sukupolven kannattama “osaksi metropolia”- ajattelu luo haasteen Nurmijärven kehittämiselle. Meidän on löydettävä yhteinen tahtotila kuntamme tulevaisuuden kehityskuvalle.
Nurmijärvi on keskeinen osa metropolialuetta ja meidän hyvinvointi on peräisin Helsingin seudun muista kunnista. Tosiasioita ei voi kieltää ja sen vuoksi meidän tulisi suhtautua myönteisesti metropolialueen kehittämiseen entistä kilpailukykyisemmäksi, jolloin se palvelee meidän ja koko maan etua. Enemmän työpaikkoja, kohtuuhintaisia asuntoja, sujuvaa liikennettä, parempia palveluja. Kaikkeen tähän meillä on mahdollisuus vaikuttaa tiiviimmällä yhteistyöllä muiden pääkaupunkiseudun kuntien kanssa.
Hyvät Kuulijat !
Onko sosialidemokratialle tarvetta tulevaisuudessa.
Eriarvoisuus ja epävarmuus kansalaisten keskuudessa on lisääntynyt. Tulo- ja terveyserot ovat lisääntyneet. Haluammeko me antaa tämän kehityksen jatkua. Emme.
Sosialidemokraattiset arvot ovat vapaus, tasa-arvo ja solidaarisuus. Haluamme olla luomassa reilua yhteiskuntaa, missä jokainen voi toimia kykyjensä mukaan ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin puolesta. Yhteiskuntaa, missä jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet oman elämänsä rakentamiseen sekä vaikuttamiseen. Myös täällä Nurmijärvellä.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvään ja ihmisarvoiseen elämään. Koulutus, terveydenhuolto, sosiaaliturva ja hoiva ovat ihmisten perusoikeuksia, joiden saaminen ei voi olla kiinni rahasta tai asemasta. Köyhyys, kohtuuttomat tuloerot ja syrjintä ovat tasa-arvon uhkia, joita vastaan haluamme toimia nyt ja tulevaisuudessa.
Valtuustoryhmän puheenjohtajana haluan lopuksi todeta, että yhteistyö Nurmijärven kunnan poliittisten päättäjien ja virkamiesten kesken on sujunut hyvin. Asioiden valmistelu, tiedonsaanti ja vaikutusmahdollisuudet ovat olleet kunnossa. Kuntalaisillekin on pyritty luomaan riittävästi osallistumismahdollisuuksia asioiden valmisteluun. Pidetään jatkossakin huolta hyvästä yhteistyöstä ja vuorovaikutuksesta niin saadaan arki sujumaan ja hyvä elämä asumaan Nurmijärvellä tulevaisuudessakin.
Oikein Hyvää Vappua ja Kesän odotusta kaikille !
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)